tirsdag den 1. november 2011

Plus og minus

Jeg bryder mig ikke om Kongehuset, det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, men forleden dag fik jeg alligevel et input, som fik min tro til at vakle:
Måske er det faktisk både godt og sundt for en nation at have en samlende figur, en slags national samvittighed, som ikke er politisk..? En præsident er jo politisk orienteret, men det er en monark ikke... På den måde kan det måske (trods alt) være meget fint med et kongehus.
Selvom det stadig er mig inderligt imod, at nogle mennesker kan fødes til privilegier, rettigheder og pligter, som almindelige borgere ikke nyder godt af/er underlagt. Det er fx fair nok, at der er repræsentationslokaler på Christiansborg og Amalienborg og alle andre -borg'e rundt omkring i Danmark (og Norge og Sverige og England og alle andre monarkier i verden), men der er næppe nogen - heller ikke monarken eller dennes familie - der har brug for en 500 m2-bolig!?
Jeg vil vove den påstand, at en stor del af disse boligarealer med fordel kunne brydes op i mindre parceller/lejligheder og udnyttes til almene boliger eller skæve boliger eller noget helt tredje.
Alt i alt er jeg fortsat ikke tilhænger af kongehuset, men der kunne nok komme til at mangle en moralsk rygrad i samfundet, hvis der ikke fandtes institutioner, som var frie af partipolitik. Noget, der er konstant, selvom magten skifter.
Nogle ville nok mene, at kirken kunne være en sådan samlende kraft (og det er jeg jo i princippet helt enig i), men i betragtning af den - ganske hurtigt - svindende opbakning kirken oplever, så er det måske heller ikke det sikreste sats...
Forslag modtages gerne, så jeg kan være ordentligt forberedt, når verden bli'r min :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar