onsdag den 31. august 2011

Efter to dage

Nu er jeg så ankommet til Oslo for et par dage siden, og jeg har - både i går og i dag - været inde i byen. Det var egentlig meningen, at jeg skulle have været på Skatteetaten (for at registrere mig som bosiddende i Norge) og ambassaden (for at stemme) i går, men jeg havde så travlt med at komme afsted, at jeg glemte mit pas, og så kan man selvsagt ikke få lov til ret meget af sådan noget officielt noget.
Jeg er i øvrigt blevet overrasket over, hvor mange ting og forhold man skal have styr på, selvom jeg "bare" flytter til Norge. På sin vis havde det nok været lettere at rejse til Grønland; så sørger min nye arbejdsgiver nemlig for alt i forbindelse med flytningen, nu skal jeg selv tænke tankerne.
Jeg har heldigvis den fordel, at en gammel veninde af min lillesøster er bosiddende heroppe, og hun har fra starten været utroligt hjælpsom, og hun er det stadig. -En kærlig tanke til Lina :-)
Selvom Norge ligner Danmark en hel del, så er der alligevel nogle ting, som er meget anderledes. Fx holder bilerne altid tilbage, hvis en fodgænger skal krydse kørebanen i et fodgængerfelt. Jeg tænker, reglerne er som de danske: at bilisten skal holde tilbage, men det er bare sjældent at opleve det i Danmark. Hertil kommer selvfølgelig alt det, der er vanskeligt at beskrive nøjagtigt. Lige så snart man kommer lidt udenfor centrum af Oslo, er langt de fleste huse af træ (mange ligner faktisk danske sommerhuse). Og så snakker de altså sjovt heroppe :-)
Jeg havde forestillet mig, at jeg ville få frygtelig hjemve, når jeg skulle rejse herop og ikke kende nogen, men det er faktisk ikke tilfældet - eller ikke som jeg havde frygtet, i hvert fald. Jeg er blevet taget utroligt godt imod af Lise, som har åbnet sit hjem for mig, så jeg næsten føler mig som en del af familien. Imponerende, at hun tager imod en fremmed uden forbehold. Og meget dejligt.
Og nu vil jeg sætte mig på terrassen og nyde sensommersolen - den lever nemlig også i Norge :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar