onsdag den 21. september 2011

Bare en lille, syg én...

Jeg leder efter en lejlighed. Det skulle jo ikke være så vanskeligt at finde i Oslo. Men systemet er lidt anderledes end i Danmark: der findes selvfølgelig hjemmesider, hvor man kan søge efter bolig, den mest brugte er finn.no, hvor man kan få alt (som i: alt), selv en kone. Her finder man så de lejligheder, som er interessante, så giver man besked til udlejer, hvis det er det man skal i det bestemte tilfælde og arrangerer en "visning" -ofte sammen med en stribe andre folk, og ellers møder man bare op på et i annoncen angivet tidspunkt til "visningen". Her medbringer man så en slags ansøgning, hvor man beskriver sig selv, og hertil et antal referencer, som jo har til hensigt at sige god for mig som lejer; jeg har fast arbejde, jeg er sød og omgængelig, det sædvanlige. Så udvælger udlejer i løbet af et par dage, hvem, man gerne vil have, skal bo i lejligheden, og vedkommende får så besked.
Jeg skulle på en visning i mandags (for to dage siden) i Konowsgate 37. Lidt længere henne, i nummer 39, var der også en visning, og damen, som havde lejligheden, var meget sød, hun var lige ankommet, da jeg kom hen ad gaden - hun havde ne lang liste med folk, så gerne ville se hendes lejlighed. Jeg mødte op i god tid, og kort efter kom en anden ung dame, som også skulle på visning i nummer 37. Og så kom der en tredje dame, som også skulle på visning i nummer 37. Men der kom aldrig nogen og viste os nummer 37, og vi prøvede endda at kontakte udlejer uden held. Så gik vi i stedet hen til nummer 39; her var ingen af visnings-deltagerne dukket op. Besynderligt system.
I dag skulle jeg så på en visning igen. jeg fortalte det til mine kolleger, og de bad om at få lov at se annoncen på finn.no. Men den var væk! Klog af skade havde jeg noteret alle detaljer ned og kunne derfor ringe til udleger og spørge, hvad søren der foregik, og den var selvfølgelig god nok: lejligheden var allerede afsat, og visningen var derfor aflyst! Fandens til sjov, det! Så nu er to af to visninger, jeg skulle på, gået i vasken. Jeg fik jo så heldigvis en 'ad bagvejen', men jeg er da noget forbeholden overfor denne søge-metode.
Forhåbentlig giver det snart et afkast, uanset hvor det så måtte komme fra. Og jeg er ikke i tvivl om, at jeg kan blive hos Lise, så længe jeg har behov for det, men hun vil også gerne af med mig igen. Det var aldrig en mulighed, at det skulle vare i mange måneder, dette her. Så der kunne godt lige komme en lille lejlighed til mig snart.
Kære Vorherre, det ville være meget dejligt, hvis du ville sørge for et andet sted at bo til mig. Jeg har brug for: stue, soveværelse, køkken, bad, vaskemaskine (fælles er helt fint) og cykelkælder. Helst ikke over 8.500/mrd, og gerne i cykelafstand fra centrum. Amen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar