søndag den 18. september 2011

Dronningerunden

Kloge hoveder påstår, at folk (og herunder også yours truely) bliver mere konservative med alderen. Det er muligvis rigtigt, men der er ét punkt, hvor jeg nu med sikkerhed ved, at jeg bevæger mig i en anden retning: jeg få til stadighed sværere ved at forstå, hvad vi (som i: Danmaark) skal med et kongehus.

Jeg er altid gået vældig meget op i kulturhistorie, jeg kender en temmelig stor del af den danske sangskat (udenad), og jeg synes, kontinuitet er vigtigt for en fornuftig udvikling. Men det er mig dybt og inderligt imod, at mennesker kan fødes til en bestemt position og særlige privilegier i samfundet. Talent, engagement, klogskab og skønhed: ja. Fødsel: nej.

Jeg følger selvfølgelig med, når der er reportager i tv fra de store begivenheder i kongefamilien, og jeg løser også Se og Hørs 'Året i Kongehuset' med stor fornøjelse. Men det er altid med en vis distance. Det forekommer mig at være en slags Hollywood-kulisse, som er stillet op til glæde og underholdning for befolkningen i almindelighed.
Det må være et underligt pseudo-liv at føre. Kongefamilien er en del af samfundet, men på nogle helt særlige vilkår, som betyder andre pligter og andre rettigheder. Regenten skal være medlem af folkekirken. Til gengæld må vedkommende ikke stemme. Hvad er det nu for noget? De lever på overførselsindkomster, men de kan ikke tage del i demokratiet!?

Det er muligt, det betyder noget for danske virksomheder, at kongehuset gør et stort arbejde for at promovere Danmark ude i verden, men jeg er temmelig sikker på, at det godt kunne gøres på andre - billigere - måder.

Men nu har vi et kongehus, og jeg er klar over, hvilke enorme ressourcer det vil kræve at afvikle det. Det er lidt som med alkohol: hvis alkohol blev "opfundet" i dag, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det ville blive forbudt, eftersom de skadevirkninger, det påfører kroppen, er ganske betydelige selv ved et lille forbrug. Det samme gælder tobak. Men nu er alkohol (og tobak) opfundet for længst, og det er en stor del af vores kultur, så derfor kan vi ikke forbyde det. Sammenlingningen er selvfølgelig ikke liniær, der ville næppe blive tale om, at kongefamilien ville begynde at lege regenter i smug, hvis deres særstatus blev frataget dem (som man kunne forestille sig, at alkohol og tobak ville blive misbrugt), men jeg tror nok alligevel, det ville blive dyrere både økonomisk og menneskeligt - for ikke at tale om det enorme sår man ville påføre 'folkesjælen' - at tvinge kongefamilien til at tage almindelig lønjobs og sætte ejendommene ud i almindeligt udbud og til salg.
Derfor er det okay, at de er der. Men det er overhovedet ikke logisk for mig, at en familie, som gør alt, hvad de overhovedet kan for at syne så normale som muligt - aldrig bliver normale.
Jeg synes ærlig talt, det er lidt synd for dem. Og jeg forstår ikke, hvordan man kan være født til noget, som ingen andre, uanset hvor dygtige de måtte være, kan opnå. Jeg fatter det ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar